Palangos senojoje gimnazijoje sportas netrukdo mokslui, o mokslas – sportui

Linas Jegelevičius | 2025-04-02

Palangos senoji gimnazija  yra viena iš nedaugelio Lietuvos mokyklų, kurios dalyvaudamos Lietuvos tūkstantmečio mokyklų projekte išsikėlė sau iššūkį – PE STEAM, kitaip tariant, jau gana įprastą menų, matematikos ir gamtos mokslų integravimą papildyti fizinio ugdymo veiklomis. Palangos senoji gimnazija ilgą laiką garsėjo kaip filologų kalvė, dabar jau gerą dešimtmetį džiaugiasi ir gamtos mokslų ugdymo galimybėmis bei rezultatais. Šalia akademinių pasiekimų, sportas ir sveikata gimnazijoje visada buvo reikšmingi, o fizinio ugdymo mokytojai visada aktyviai dalyvavo bendruomenės gyvenime ir asmenybės ugdymo procesuose. Bene seniausia yra fizinio ugdymo integravimo  su pilietiškumo ugdymu tradicija. Tai Kovo 11-osios bėgimas prie Prezidento ąžuolo​, Naktinis krepšinis Sausio 13-ajai,​ meno ir sporto šventė „Palangos pajūris – Palangos vaikams“, ​bendros veiklos su negalią turinčiais vaikais „Duok ranką, mielas drauge“​, ir kita. Naujos idėjos, kaip integruoti menus, matematiką ar gamtos mokslus su fiziniu ugdymu, tapo išskirtinėmis ugdymo patirtimis visai bendruomenei.

Sporto integracinei idėjai įgyvendinti iš Tūkstantmečio mokyklų programos lėšų gerinama ir gimnazijos ugdymo infrastruktūra. Rekonstruotas šalia Gimnazijos esantis stadionas. Stadione organizuojamos PE-STEAM veiklos, vedamos integruotos pamokos. Tinklaveikos principu organizuojami renginiai su Gimnazijos partneriais: kitomis TŪM mokyklomis, Palangos sporto centru. Artimiausi planai – Palangos senosios gimnazijos PE-STEAM veiklų erdvės (laboratorijos) įrengimas. Jau dabar mokiniai, atlikdami integruotas fizinio ugdymo ir STEAM veiklas, gali naudotis specifinėmis priemonėmis: apšvietos ir temperatūros matuokliais, terminiu anemometru su mobiliąja aplikacija, tachometru, fotovoltiniais moduliais, pulsoksimetrais, žingsniamačiais, kraujospūdžio matuokliais, Arduino elektronikos rinkiniais, infraraudonųjų spindulių termovizoriumi, dronu su kamera ir kitomis priemonėmis. Tokios integracijos tikslas – ugdant mokinius padėti suprasti fizinę sveikatą ir judėjimą ne kaip atskirą, su mokslu menkai susijusią discipliną, bet gilinti suvokimą, kad mokslas ir sportas kartu šiuolaikinio žmogaus pasaulyje atveria labai įdomias proto ir judėjimo jungtis, leidžia analizuoti reiškinius pasitelkiant ne tik teoriją, bet ir atliekant praktinius tyrimus, sisteminant duomenis. Kitaip tariant, mokslas netrukdo sportui, o sportas – mokslui.

Gimnazijos mokytojų sudarytame PE-STEAM veiklaraštyje – įvairaus amžiaus mokiniams įdomios temos. Kaip fizinis krūvis veikia širdies ir kraujotakos sistemos veikimą? Kaip fizinio ugdymo pamokoje taikant sudėtinės funkcijos pirmykštę radimo formulę teisingai apskaičiuoti bent trijų reiškinių neapibrėžtinį integralą, kaip taikyti aritmetinės ir geometrinės progresijos savybes, kaip surinkti, susisteminti ir pateikti pulso matavimo rezultatus? Žemesniųjų klasių mokiniams fizikos mokymas aktualizuotas per judriuosius žaidimus: „Elektros energijos gamyba“, „Kas yra už Žemės?“, „Tai bent magnetai“, „Judėjimas, jėgos, inercija“ ir kt.

Palangos senosios gimnazijos fizikos mokytojas Marius Gustaitis, biologijos mokytoja ekspertė Daiva Urbštienė, fizinio ugdymo mokytoja ekspertė Dalia Rakauskienė bei gimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui Jolita Vaičiulienė  kaupia įdomią ir vertingą patirtį, dalijasi ja su kolegomis iš kitų Lietuvos mokyklų ir tikisi, kad fizinio ugdymo ir akademinių dalykų giluminė integracija atvers naujas galimybes šiuolaikiniam ugdymui. 

 

Scroll to Top